چطور فرزندانم را در برابر خطرات فضای مجازی ایمن کنم؟‌ ۵ راهکار برای ایمنی بیشتر کودکان و نوجوانان در اینترنت

Sunday، ۲ Shahrivar ۱۳۹۹

اگر خانواده شما هم مثل بقیه دنیا در یک قرنطینه کرونایی به سر می‌برید یعنی فرزندان شما زمان بسیار بیشتری را در ارتباط با اینترنت هستند. مدرسه،گفتگو  با دوستان،‌ سرزدن به پدربزرگ و مادربزرگ، این روزها همه آنلاین برگزار می‌شوند.متصل بودن به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا تاثیر این شرایط جدید را کمتر کنند و به زندگی با روال طبیعی ادامه دهند. اما همچنین چالش های جدید برای پدر و مادران ایجاد کرده است. چطور بیشترین استفاده از کاربرد های بی‌نظیر اینترنت را داشته باشیم در حالی که کمترین آسیب و خطر دچار ما شود؟ در شرایط عادی برقراری این توازن ساده نیست چه برسد به این روزهای سخت کرونایی!
در ادامه ۵ راهکار را برای ایمن نگه‌داشتن فرزندان در فضای آنلاین با هم بررسی می‌کنیم:

از ارتباطات شفاف کمک بگیرید.

با فرزندانتان درباره اینکه با چه کسانی و به چه نحوی در ارتباط هستند گفتگو دوستانه ای داشته باشید. مطمئن شوید  که ارزش ارتباطات دوستانه و حمایت کننده را می‌دانند و هرگز ارتباط تبعیض‌آمیز و نامناسب قابل قبول نیست. اگر فرزندان شما درگیر چنین مسائلی شده‌اند آنها را ترغیب کنید که مسئله را با شما یا یک فرد مورد اعتماد (مشاور، معلم و …) در میان بگذارند. نسبت به حالت روحی، فعالیت های آنلاین پنهانی یا اینکه مورد زوگویی مجازی قراربگیرند، هوشیار باشید. با همکاری فرزندانتان قوانینی برای اینکه چطور، چه زمانی و کجا از دیوایس های متصل به اینترنت استفاده کنند، وضع کنید. 

از تکنولوژی برای محافظت از فرزندان استفاده کنید

حتما بررسی کنید که سیستم‌عامل و آنتی‌ویرس دستگاه فرزند شما از به آخرین نسخه موجود بروز شده باشد، و تنظیمات حریم شخصی را فعال باشد. وقتی از وب‌کم (دوربین‌جلویی) دستگاه استفاده نمی‌کنند آنرا بپوشانید. برای فرزندان کوچکتر، استفاده از ابزار های کنترل والدین (مانند جستجوی امن) می‌تواند تجربه بی‌خطر و مثبت از فضای آنلاین برای آنها بسازد. نسبت به محتوای آموزشی رایگان حساس باشید، فرزندان شما نباید از اسم و مشخصات واقعی خود برای استفاده از این ابزار های رایگان استفاده کنند. دقت کنید که تنظیمات حریم شخصی هر اپلیکیشن، سایت و … را بررسی کنید تا حجم اطلاعاتی که از فرزندتان جمع‌آوری می‌کند را تا حد ممکن کاهش دهید. به کودکانتان یادبدهید که اطلاعات شخصی خود را محرمانه نگه‌دارند، مخصوصا از افراد غریبه که اینترنت می‌تواند مامن این افراد از نوع خطرناکش باشد!

با هم آنلاین شوید

فرصت هایی را فراهم کنید که فرزندانتان بتوانند ارتباط امن و مثبت با دوستان، اقوام و خود شما را تجربه کنند. ارتباط با دیگران در شرایط کنونی بسیار مهم و حیاتی است و فرصت مناسبی است که مهربانی و همدردی را این‌بار در قالب ارتباط مجازی به فرزندانتان آموزش دهید.
به فرزندانتان کمک کنید تا اطلاعات غلط، استرس زا و نامناسب برای سنشان درباره کرونا ویروس یا هر مسئله مشابهی (زلزله و …) را تشخیص داده و از مطالعه آن بپرهیزند. مثلا پست ها، ویس های بی‌اساسی که در گروه های خانوادگی فرستاده می‌شوند و هیچ پشتوانه خبری موثقی ندارند. همیشه اخبار و اطلاعات هرگونه بحرانی را از مراجع ذی‌ربط دنبال کنید و به کودکان خود اهمیت این مسئله را آموزش دهید. می‌توانید آنها را با اخبار جعلی (فیک نیوز) آشنا کنید و راه های تشخیص خبر جعلی را به آنها بیاموزید.

در کنار یکدیگر اپلیکیشن‌ها، بازی ها و محتوای آنلاین مناسب سنشان را پیدا کنید و راه های استفاده را با همراهی کودک به او آموزش دهید.

تشویق عادت های سالم آنلاین

رفتار مناسب در فضای آنلاین و تماس های تصویری را به کودکتان آموزش دهید و بررسی کنید که اینکار را درست انجام می‌دهند. آنها را تشویق کنید که مهربانانه و محترمانه با همکلاسی های خود برخورد کنند. اینکه با لباس مناسب و سر و وضع مرتب به تماس تصویری بپیوندند و یا  کلاس های آنلاین خود را در حالی که در تخت دراز کشیده اند، نگذرانند. با راهکار هایی که مدرسه برای رفتار نامناسب دانش‌آموزان در نظر گرفته آشنا شوید و در صورت برخورد با هرگونه رفتار یا محتوای نامناسب درباره دیگر دانش‌آموزان آنرا گزارش دهید.

هر چه کودکان بیشتر در فضای آنلاین باشند، می‌توانند بیشتر در معرض تبلیغات زرد و نامناسب باشند مثل تبلیغات شرط‌بندی، غذاهای مضرر و … . به آنها کمک کنید که تا این تبلیغات را بشناسند و در کنار هم به تحلیل مضرات آنها بپردازید.

بگذارید شاد و فعال باشند

در خانه ماندن زمان مناسبی برای فرزندان شماست تا نظرات و دیدگاهشان را درباره مسائل به اشتراک بگذارند، با همنوعانشان هم‌دردی کنند و تجربه یک کنش اجتماعی را داشته باشند. آنها را تشویق کنید از زمان خالی خود برای توسعه مهارت های جدید استفاده کنند، آنها را با سایت های آموزشی مناسب سنشان آشنا کنید تا مهارت های جدیدی یاد بگیرند. در کنار یکدیگر از ویدیو های ورزشی استفاده کنید و فعالیت بدنی آنها را بالاتر ببرید تا در این دوران آسیب فیزیکی نبینند یا به اضافه وزن دچار نشوند. دقت کنید که حتما میان فعالیت های آنلاین و آفلاین (بازی های خانوادگی، کتاب خواندن و … ) تناسب مورد نظرتان را ایجاد کنید.

جمع‌بندی

مهمترین نکته اینست که شما باید در فضای های مجازی همراه او باشید، باید به نحوی او را مورد بررسی قرار دهید که مزاحم او نباشید و اعتماد به‌ نفسش را خدشه‌دار نکنید. به او کاربرد های مفید اینترنت را آموزش دهید و برایش یک اکوسیستم پاک از اینترنت بسازید تا در کنار وقت گذراندن و سرگرمی های سالم مهارت هایی نیز کسب کند.